Великобудищанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - Світова література

Великобудищанська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів Гадяцької районної ради Полтавської області

Меню сайту
Форма входу
Пошук

Світова література

ТЕМА. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу за рік.

МЕТА. Повторити, закріпити, систематизувати, узагальнити вивчений матеріал за 

             навчальний рік. Розвивати мислення, память, звязне мовлення, уяву, тво-

             рчі здібності, увагу учнів. Виховувати бажання читати книги. 

ОБЛАДНАННЯ. Портрети письменників, виставка книг, плакати з висловами про

             книгу, роздатковий матеріал.

ТИП УРОКУ. Урок – змагання «Найрозумніший».

ЕПІГРАФ. Гарна книга – це подарунок, заповіданий автором людському родові.

                                                                                                            (Аристотель)

 

 

                                                           ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

   Протягом навчального року ви підросли, подорослішали, порозумнішали, підготувалися до нових захопливих подорожей світом зарубіжної літератури. Усі передбачені програмою твори вивчили. Укладачі підручника та й я прагнули, щоб ті, хто любить книгу, полюбили її ще більше, а ті, для кого читання – не найцікавіше заняття, змінили свої уподобання на користь літератури. Адже для того, щоб полюбити художнє слово, треба більше читати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

   Сьогодні у нас підсумковий урок і проведемо ми його у вигляді гри – змагання «Найрозумніший».

   На цьому занятті ми повторимо вивчений матеріал із зарубіжної літератури, вивчений протягом року, будемо з вами співставляти, порівнювати, давати визначення, розповідати біографії письменників, фантазувати.

   Ми з вами пройдемо 5 раундів.

   1. Чи запамятали ви письменника?

   2. Чи запамятали ви назви творів?

   3. Чи знаєте ви художній текст?

   4. Чи знаєте ви теорію літератури?

   Твір серед інших творів.

 Відповідати треба швидко, впевнено, адже це вплине на вашу оцінку. Помічниками, своєрідним таблом  будуть портрети письменників та виставка книг.

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

                                          І раунд «Чи запамятали ви письменників?»

1. Встановіть відповідність між іменами письменників, творчість яких вивчали в 7 класі, та датами життя.

   1431 – 1463                    Адам Міцкевич

   1759 – 1805                    Франсуа Війон

   1749 – 1832                    О. С. Пушкін

   1799 – 1837                     Роберт Льюїс Стівенсон

   1850 – 1894                     Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер

   1798 – 1855                     Микола Васильович Гоголь

   1771 – 1832                     Джонатан Світ

   1809 – 1852                     Вальтер Скотт

   1875 – 1926                     Генріх Белль

   1667 - 1745                       Йоганн Вольфганг Гете

   1859 – 1930                       М. О. Шолохов

   1862 – 1910                       Джозеф Редьярд Кіплінг

   Нар. 1918 р.                      О. Т. Твардовський

   1910 – 1971                       Райнер Марія Рільке

   1905 – 1984                       Артур Конан Дойл

   1917 – 1985                       О. Генрі

   1865 – 1936                       Джеймс Олдрідж

2. Запишіть прізвища (псевдоніми) письменників  у два стовпчики: у перший – прозаїків, у другий – поетів.

   Війон, Гоголь, Світ, Гете, О. Генрі, Шиллер, Міцкевич, Олдрідж, Твардовський, Белль, Шолохов, Конан Дойл.

3. Розподіліть письменників за національними літературами: англійська, французька, німецька, російська, американська, польська.

4. За фрагментами біографії назвіть імена письменників.

   « уже будучи тяжкохворим,.. брав участь у боротьбі з колонізаторами за права туземців острова Уполу в Тихому океані, на якому жив останні роки ».

« Сідні Портер переїхав до Техасу з наміром посвячуватися в ковбої ».

 « Протягом шести років майбутній письменник навчався в місті Ніжині в гімназії вищих наук… Після закінчення гімназії поїхав до Петербурга ».

« Все в ньому, навіть зовнішність, викликало збентеження, захоплення, величезну повагу».

5. Намалювати емблему до творчості одного з письменників.

                      ІІ раунд «Чи запамятали ви назви творів?»

1. Складіть із запропонованих слів назви творів ( слова подано в називнному відмінку ).

   Лемюель Гул лівер, Гуд, доля, дюйм, Муромець, пісня, собака, віщий, Тарас, людина, Баскервіль, Бульба, король, рукавичка, Робін, трунок, вересовий, вільшаний, Ілля, Айвенго, Олег, мандри, останній.

2. З яких творів ці герої? Вкажіть назву та автора.

   Андрій Соколов, Ватсон, Деві, Остап, Андрій, Ровена та Ребекка, Кунігунда і Делорж.

3. Назвіть твори з іменами головних героїв у заголовках.

             ІІІ раунд «Чи знаєте ви художній текст?»

1. впізнайте твір за його початком. Назвіть автора.

«Перша повоєнна весна була на Верхньому Дону як ніколи: дружна й раптова».

«Добре, коли після двадцяти років роботи льотчиком ти і в сорок ще відчуваєш задоволення від польоту; добре, коли ти ще можеш радіти з того, як артистично точно посадив машину».

«А повернися-но сину! Цур тобі, який ти кумедний!»

                  «Збирається віщий Олег-войовник…»          

                  «Я знаю – мухи гинуть в молоці…»

                  «Ждучи на грища і забави,

                   В звіринці своїм величаво

                   Король Франциск сидів…»

                  «Я поліг біля Ржева…»

                   «Селища маврів у тьмі, у руїні,

                  Гине їх люд в безпораді…»

2. Хто з персонажів художніх творів ставить ці запитання? Вкажіть назву та автора твору.

«Ванюшко, а ти знаєш, хто я такий?» Він і спитав, наче видихнув: «Хто?»

                   «Повідай, улюбленцю наших богів,

                    Чи скоро я землю покину?»

«Що, синку, помогли тобі твої ляхи?»

                      «Я поліг і не знаю:

                       Чи у Ржеві бійці?»

«Як же ти зможеш вести літак?» - запитав його».

«Що, - кричав він із жахливим німецьким акцентом, - хіба є ще такі дурні, щоб умирати через листя, яке осипається з плюща?»

«- Це, очевидно, фамільні портрети?

3. Зазначити автора і назву твору, у якому герой:

- володів методом дедукції;

- втік із фашистського полону;

- мав двох синів і одного з них убив;

- був мандрівним лицарем;

- не був пілотом, але зумів злетіти і посадити літак;

- віддав сина ворогам зі страху, що він видасть таємницю свого народу4

- стрибнув до хижаків, щоб дістати рукавичку4

- загинув від свого коня.

4. Продовжіть афоризми. Вкажіть їх автора і назву твору.

«Нема звязку святішого…»

«Ніколи не знаєш, на що ти здатний, доки…»

«Волфи не бояться…»

«Я не можу зміняти віру своїх отців, мов те вбрання, що…»

«У житті не раз настають вирішальні хвилини і…»

5. З яких творів подані слова? Поясніть значення цих слів. Доберіть до них синоніми.

Бурса, лях, волфи, лицар, пілігрим, ліліпут, сищик, дедукція, доля, дюйм.

6. Упізнати твір за фрагментом діалогу. Назвати автора.

«То як же, рус Іван, чотири кубометри виробітку – це багато7» - «Так точно, - кажу, - гер комендант, багато». – «А одного тобі на могилу вистачить?» - «так точно, гер комендант, цілком вистачить і навіть залишиться».

« - У житті можна зробити все, що завгодно, Деві, - промовив він кволим голосом, - якщо не надірвешся. Не надривайся.

   Він не памятав, що раніше давав синові такі поради.

« - Не битимуся з тобою зараз, - вигукнув хрестоносець глухим тремтячим голосом. – Загой перш свої рани. Візьми кращого коня, й, може, тоді я не матиму за принизливе для себе позбавити тебе твого дитячого завзяття…

« - А що, панове? – спитав Тарас, перегукуючись із курінними. – Чи є ще порох у порохівницях? Не ослабла ще козацька сила? Ще не гнуться козаки?

- Є ще, батьку, порох у порохівницях1 не ослабла ще козацька сила, ще не гнуться козаки!» 

                  ІY раунд «Чи знаєте ви теорію літератури?»

1. за визначенням назвіть літературознавчі поняття.

   Невеликий художній твір написаний віршованою мовою.

   Повторення однакових звуків, складів чи слів на початку віршованих рядків чи строф.

   Невеличкий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

   Прозовий твір, у якому в результаті розслідування розкривається певна таємниця, повязана зі злочином.

 2. Які із цих літературних понять позначають жанр?

   Новела, гіпербола, епітет, балада, сюжет, вірш, гумор, роман.

3. Яке з поданих понять не належить до жанрів?

   Оповідання, анафора, повість, билина.

4. Дайте визначення літературознавчих понять.

   Сатира, детектив, повість, балада.

5. Які з цих визначень характеризують сатиру, іронію, гумор, сарказм?

   Гостре, нещадне висміювання людських або суспільних вад.

   Весела, доброзичлива насмішка над кимось або чимось.

   Вїдлива насмішка з відверто викривальним змістом.

   Прихована насмішка.

6. Визначити, який художній засіб яскраво виражений у поданих рядках.

   Указати автора та назву твору.

                       «Коли ти бережеш залізний спокій

                         Всупір загальній паніці й клятьбі,

                         Коли наперекір хулі жорстокій

                         Між невірів ти віриш сам собі.

                         Коли ти вмієш ждати без утоми…»

«Опустивши погляд, я побачив чоловічка дюймів шести на зріст, з луком та стрілою в руках і з сагайдаком за плечима. Водночас я почув, що слідом за ним суне принаймні ще з півсотні таких самих чоловічків».

                                 «Глянули вниз і вгору

                                   Батько старий і син:

                                   Довкола – червоний верес.

                                   Під ними – клекіт пучин».

                                    «Я – де щебет пташиний

                                      В вечори золоті,

                                      Я – де ваші машини

                                      Рвуть повітря в путі…»

7. У чому відмінність поданих понять?

   Гіпербола та гіпотенуза; епітет та епіграф; біографія та географія; псевдонім та Посейдон; історичний колорит та національний колорит; антитеза та анафора; билина та балада; сатира та іронія; діалог та монолог.

                            Y раунд «Твір серед інших творів»

1. Яка назва є «зайвою» в своїй групі? Відповідь аргументуйте.

А) «Вересовий трунок», «Айвенго», «Вільшаний король», «альпухара2.

Б) «я поліг біля Ржева», «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», «Останній дюйм», «Доля людини».

В) «Тарас Бульба», «Пісня про Правду», «Пісня про віщого Олега», «Вересовий трунок».

2. Поставити твори Миколи Гоголя «Тарас Бульба» і Олександра Пушкіна «Пісня про віщого Олега» в ряд інших творів зарубіжної та української літератури. користуватися такими ознаками-орієнтирами: тема, жанр, герой, час написання, автор; перекладач, час дії, місце дії.

3. Поміркуйте, знання яких періодів української та всесвітньої історії допомагає усвідомити зміст поданих творів.

«Тарас Бульба», «Айвенго», «Доля людини», «Альпухахара».

4. Назвати твори, які вам подобалося читати в оригіналі.

5. Кому з літературних героїв ви хотіли б поставити памятник і який?  Обгрунтуйте свою думку.

6. Укласти свій «Словничок мудрих думок». Використати афоризми з творів або вислови з рубрики « Думка в подарунок».

7. Скласти кросворд на одну з тем: «Жанри», «Герої літературних творів», «Письменники», «Літературознавчі поняття». 

ІY. Підсумок уроку.

   Підходить до кінця наш урок. Ви переконалися, щоб добре, швидко, точно відповідати, треба читати книги. 

Календар
«  Грудень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031